Zbog stalnog povećanja cijena goriva, loših uvjeta poslovanja i brojnih nameta, ove je godine u zemlje Evropske unije i regiona svoje sjedište preselilo više od 850 firmi koje se bave autoprijevozom.
Zbog gašenja poslovanja u našoj zemlji i gubitka posla, trbuhom za kruhom, prema nekim procjenama, krenulo je i oko 2.500 profesionalnih vozača.
Idu u Sloveniju
Samo na području Tuzlanskog kantona trenutno na registraciju izvan BiH čeka dvadesetak firmi.
- Nemjerljive su prednosti tih država u odnosu na našu. Tako je lakše otvoriti firmu, bolji je pristup tržištu, poticajima, povoljnije su zakonske procedure... Recimo, dobivanje poreznog broja u Hrvatskoj za stranu firmu traje otprilike od tri do pet minuta, a kod nas se čeka i do četiri mjeseca - rekao nam je Željko Žepić, predsjednik Udruženja međunarodnih cestovnih prijevoznika pri Vanjskotrgovinskoj komori BiH.
Dodao je i da je naše tržište toliko otvoreno da je slovenskom ili austrijskom prijevozniku lakše raditi na našem tržištu nego na domaćem.
- S druge strane, carinski i tehnički propisi u BiH za vozila i cestovni prijevoz toliko su podložni različitim tumačenjima da ponekad pomislimo da ih naša vlast donosi samo za jednu mjesnu zajednicu - kaže Žepić.
Prema riječima Muamera Berbića, vlasnika firme iz Tuzle, autoprijevoznici najviše biraju Sloveniju, gdje je i najlakše otvoriti firmu.
- Prvi razlog je manjak dozvola za međunarodni transport. Godišnje se broj ovih dozvola kod nas poveća tek za 20, a vozila je sve više. Tu su i brojni nameti koje plaćamo državi. Firme koje se bave međunarodnim transportom iz Evropske unije imaju pravo na povrat dijela akcize za gorivo, što kod nas nije slučaj. Također, imaju pravo i na povrata PDV-a – kaže Berbić.
Brzo do penzije
Ističe da je iz njegove firme od 2016. godine u Sloveniju otišlo čak 30 vozača i da su svi navodili iste razloge.
- Samo Slovenija prihvata naše vozačke dozvole. Naši vozači prvo idu tamo, tu nakon nekog vremena steknu pravo i prevedu dozvolu na Njemačku. Kazali su mi i da će u Sloveniji za pet godina radnog staža imati penziju, kao da su u BiH radili punih 40 godina. Ljudi nam odlaze jer tamo imaju bolji posao, više plaće, osjećaju se sigurnijim - kaže Berbić.
Iz RS otišlo 3.000 vozača
Na poraznu statistiku nedavno su upozorili i iz Udruženja za unutrašnji i vanjski transport RS.
Prema njihovim podacima, za posljednjih osam mjeseci iz ovog entiteta u Sloveniju je otišlo oko 3.000 profesionalnih vozača, a firme koje se bave prijevozom već uveliko traže zamjenu za njih.