Ilon Mask, osnivač direktor i glavni inženjer kompanije „SpaceX“, saosnivač, direktor i dizajner proizvoda u kompaniji „Tesla“, u decembru 2018. godine se nalazio na 54. poziciji najbogatijih ljudi na svetu, da bi samo tri godine kasnije, u januaru 2021. godine, zauzeo vodeću poziciju na ovoj listi.
On je uspeo da pokrene i proširi kompanije u različitim industrijama: od internet ekonomije, preko električnih automobila, pa sve do svemirskih putovanja, pružajući tržištu konstantne inovacije. Međutim, pre nego što je postao milijarder sa neto vrednošću većom od 222 milijarde dolara, Maskov najveći kapital bilo je znanje i vizija da promeni svet.
U nastavku vam donosimo nekoliko poslovnih saveta ovog uspešnog preduzetnika, koji mogu i te kako uticati na dalji razvoj vaše karijere.
1. Svakodnevno učite i čitajte
Kao vlasnik firme, možete postati lider u svojoj oblasti ukoliko pročitate dovoljno knjiga o tome. Kad god ljudi pitaju Elona Maska kako je naučio da pravi rakete, njegov odgovor glasi: „Čitam knjige“.
U dokumentarcu „Bloomberg Quicktake“ javnost je saznala neke detalje o njegovom životu, gde se između ostalog pominje da je pročitao celu Enciklopediju Britanika sa samo devet godina. Takođe, u mladosti je provodio više od 10 sati dnevno čitajući naučnofantastične romane, odakle se možda i izrodila ideja o osnivanju kompanije koja proizvodi svemirske letelice.
Iako možda nećete uspeti da izdvojite toliko vremena za čitanje kao Ilon Mask, važan je kontinuitet, te stoga nastojte da određeni deo dana posvetite učenju i usavršavanju.
2. Neprestano tražite i prihvatajte kritiku
Mask je jednom prilikom rekao da je „iskrena kritika onoga na čemu radite vredna kao zlato“.
Naime, kada započinjete biznis, umesto da pretpostavljate da ste stvorili savršen proizvod ili uslugu, neophodno je da zatražite iskrenu kritiku od svojih kupaca ili korisnika. Takođe, bitno je da je ne tražite od svojih prijatelja, jer oni često neće biti iskreni u želji da vas ne obeshrabre ili povrede.
Na samitu poslovnih lidera 2020. godine, Mask je ponovio svoju tezu, savetujući svoje kolege da se odreknu svojih proračunskih tabela i da svoje vreme i energiju usmere ka traženju kritika za svoj proizvod, jer je to uslov za uspešno poslovanje. Kada dobijete dovoljno povratnih informacija od svojih kupaca, postupajte po njima, jer od toga zavisi uspeh čitavog projekta.
3. Ne jurite za novcem, već za rešavanjem problema
Jedna od najvažnijih lekcija koje bi trebalo naučiti iz Maskovog preduzetničkog puta jeste da svet nagrađuje one koji rešavaju probleme. I zaista, najuspešnije današnjice kompanije fokusirane su na unapređenje svojih proizvoda i usluga, a tek nakon toga na maksimziranje profita.
Nakon što je prodao „PayPall“ kompaniji „eBay“ 2002. godine, Mask je o daljem pravcu svoje karijere odlučio na osnovu pitanja „koji su to problemi koji će uticati na budućnost čovečanstva?“, a ne iz perspektive „koji je najbolji način da zaradim novac?“. Njegov sledeći poslovni poduhvat kao rezultat ovakvog razmišljanja bila je kompanija „Tesla Motors“.
Obraćajući pažnju na ono što tržište želi, za razliku od jednostavnog fokusiranja na profit, Mask je pronašao neiskorišćenu poslovnu priliku. Ako na prvom mestu rešite problem koji ljudi imaju, profitabilnost će biti na drugom mestu.