Komunikacija predstavlja mnogo više od samog razgovora. Gestikulacija, mimika lica, položaj tela, stav ili garderoba, takođe predstavljaju način na koji komuniciramo sa ljudima i prenosimo im određene poruke.

Važnost neverbalne komunikacije u poslovnom svetu

Čak više od 50 odsto komunikacije se odvija neverbalnim putem, zbog čega je jako važno da postanemo svesniji svog govora tela, kako bismo se predstavili u najboljem svetlu i bolje razumeli sagovornike.

Neverbalna komunikacija je veoma važna stavka kojoj moramo posvetiti više pažnje u izgradnji uspešne karijere. Govor tela često govori mnogo više od reči, te može odati sasvim suprotan utisak od onog koji zapravo želimo da prenesemo. Stoga, ukoliko ovladamo pravilima neverbalne komunikacije, ne samo da povećavamo svoje šanse da se uspešno predstavimo, već možemo razumeti i neverbalne signale koji stižu iz našeg okruženja. Zbog toga u nastavku teksta predstavljamo najčešće elemente neverbalne komunikacije sa kojima se svakodnevno susrećemo kako na poslu, tako i u svakodnevnom životu.


1. Rukovanje

Način rukovanja je jedan od važnijih aspekata neverbalne komunikacije, jer upravo ono ostavlja najjači prvi utisak na osobu sa kojom se pozdravljate, zbog čega bi se trebalo pridržavati nekoliko osnovnih pravila. Dakle, prilikom rukovanja neophodno je da uspostavite puni kontakt dlana sa dlanom, uz blagi osmeh i obavezan pogled u oči sagovornika. Ukoliko su vam ruke zauzete, sve što nosite u desnoj ruci prebacite u levu kako biste je oslobodili za pozdravljanje. Takođe, važno je obratiti pažnju na jačinu stiska ruke. Ukoliko je ono mlako, odaje se utisak nervozne ili uplašene osobe, dok prejak stisak šalje agresivnu poruku. Kada osoba pruža ukočenu i ispravljenu ruku to se može protumačiti kao izraz nepoverenja ili težnje za distancom, dok je takozvano „političko rukovanje“, kada jedna ruka preklopi drugu, često percipirano kao neprirodno i izveštačeno.

2. Držanje

Držanje, to jest način na koji stojimo ili sedimo tokom razgovora, takođe može dosta govoriti o našoj ličnosti. Naime, pozicija i govor tela mogu odati da li smo i u kojoj meri otvoreni i raspoloženi za saradnju. Pa stoga, osobe koje imaju otvoreni stav, koji podrazumeva neprekrštene noge i ruke, otvorene dlanove i blago nagnut položaj tela ka sagovorniku, odaju utisak spremnosti na saradnju, dogovor i rešavanje problema. U suprotnom, ukoliko osoba zauzme zatvoren stav, koji se manifestuje sklopljenim rukama, prekrštenim nogama i telom koje je blago okrenuto od sagovornika, onda ona odaje utisak hladnoće i nezainteresovanosti, pa čak i skrivanja od sagovornika. Ovakvo držanje se takođe može protumačiti kao odraz nesigurnosti i napetosti, zbog čega je jako važno da naš stav bude što otvoreniji kako sagovornici ne bi pogrešno protumačili naše težnje i misli.

3. Pogled

Pored rukovanja, uspostavljanje kontakta očima je jedan od bitnijih elemenata neverbalne komunikacije koji se najlakše primećuje. Velika je razlika u utisku koji odaje osoba koja gleda direktno u sagovornika i one koja izbegava ili skreće pogled. Kada osobe koriste direktan kontakt očima, sagovornik ih sagledava kao jake i samouverene ličnosti, koje imaju kredibilitet i ništa ne sakrivaju, te lakše stiču njegovo poverenje. U suprotnom, kada osoba izbegava direktan pogled, ona može odati utisak nesigurnosti i nepoverenja. Takođe, ukoliko tokom razgovora osoba gleda kroz prozor, zid ili plafon kancelarije, sagovornik to može protumačiti kao izraz krajnje nezainteresovanosti za ono što on iznosi. Zbog toga je najbolje gledati u pravcu sagovornika, vodeći računa da direktan pogled u oči ne traje duže od tri sekunde, jer su istraživanja pokazala da prekoračenje ovog roka kod sagovornika budi osećaj uznemirenosti i napetosti.

4. Gestikulacija

Ponekad čak i najmanji pokreti tela ili lica mogu preneti veoma snažne poruke sagovornicima, zbog čega je neophodno razumeti kako oni mogu biti percipirani. Takozvani negativni govor tela može sagovorniku sugerisati da imamo negativan utisak o onome što on govori. Pa tako izbegavajte gledanje na sat, vrtenje na stolici, pretvrtanje očima ili igranje olovkom, jer su to signali dosađivanja i nezainteresovanosti. Stisnute pesnice, sleganje ramenima ili često dodirivanje lica ili kose odaju utisak nesigurnosti i nervoze. Takođe nije preporučljiva ni preterana gestikulacija i mahanje rukama prilikom prezentovanja ili objašnjavanja pojedinih stavki iz izveštaja. Osim toga, facijalnom ekspresijom možemo manifestovati brojne emocionalne reakcije, pa bi trebalo povesti računa i o grickanju i stiskanju usana koje odražavaju nervozu, otpor, ljutnju ili stres. Umesto toga budite nasmejani, jer vedrina odaje optimističnu osobu i umanjuje napetost i tenziju.

5. Garderoba

Iako ne spada u govor tela, garderoba takođe predstavlja važan element neverbalne komunikacije, jer može dosta toga reći o osobi sa kojom komuniciramo. Naime, način na koji smo obučeni može poslati snažnu poruku suprotnoj strani i bitno uticati da prvi utisak koji želimo da ostavimo na sagovornika. U poslovnom svetu garderoba naročito dobija na značaju, jer ukoliko ste odeveni pristojno i svedeno, to može preneti poruku da se radi o profesionalnoj i odgovornoj osobi. Osim toga, frizura, šminka, nakit i parfem takođe moraju biti u skladu sa garderobom. Dakle, nikako nisu preporučljivi jaki parfemi, napadna šminka, previše nakita ili neprikladna frizura. Umerenost se odnosi na svaki segment vašeg poslovnog izgleda, te ukoliko preterate sa nekim od njih, velika je verovatnoća da na sagovornika nećete ostaviti željeni utisak, jer će njegova pažnja biti preusmerena na to kako izgledate, a ne na ono šta govorite.